Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Burgerschap --- Democratie --- Politiek
Choose an application
Choose an application
De democratie staat onder druk, de zorg ook. Het wantrouwen van burgers in de overheid en maatschappelijke instituties neemt toe. Mensen voelen zich buitenspel staan, elke misstand in een ziekenhuis of verpleeghuis wordt uitvergroot. Betrokkenheid is de basis van de samenleving. Valt die basis weg, dan dreigt het recht van de sterkste de overhand te krijgen. 'De burger de baas' is een aanmoediging om dat te voorkomen. Dit boek wil de burger zijn zorg teruggeven. Het is een pleidooi voor betrokkenheid en creatieve veranderingen van binnenuit. Daarvoor is kennis nodig. Kennis van het reilen en zeilen van de gezondheidszorg. Kennis van de keuzes die worden gemaakt. Nu kiezen en beslissen anderen te vaak voor u. 'De burger de baas' is vanuit persoonlijk engagement en jarenlange ervaring geschreven door twee kenners van de zorg: oud-politicus Eeke van der Veen en publicist Willem Wansink.
inspraak --- patiëntenbegeleiding --- burgerparticipatie --- burgerschap --- 301.18
Choose an application
Choose an application
Goed burgerschap zit niet in de menselijke genen. Burgerschap is daarom iets waar scholen vanaf het basisonderwijs tot het laatste moment aandacht voor moeten hebben. De vraag is hoe burgerschapsonderwijs vorm moet krijgen. Waar in het curriculum zou het aandacht moeten hebben? Op welke wijze wordt burgerschap idealiter onderwezen? Wat vereist burgerschapsonderwijs van docenten? En niet onbelangrijk: wat zijn de risico?s van burgerschapsonderwijs? Hoe zit het bijvoorbeeld met het risico van indoctrinatie?Ongemerkt leiden jongeren impliciete waarden en normen af uit keuzes over lesmethodes, onderwerpen die wel of niet aan bod komen en de manier waarop een docent de lesstof overdraagt. Wat die waarden en normen zijn, kunnen we ontdekken door ons af te vragen wiens kennis op school wordt onderwezen, wie die kennis bewust of onbewust heeft geselecteerd om onderwezen te worden en waarom dit curriculum op een bepaalde manier aan een groep jongeren wordt onderwezen. Dit vereist van ieder in het onderwijs een open, kritische houding en voor elk van hen mogelijkheden tot participatie in het vormgeven van het onderwijs.De auteurs pleiten vanuit een liberaal perspectief op het onderwijs voor bewustheid van de vele vaak impliciete waarden en normen in het onderwijs en het curriculum. Burgerschapsonderwijs vereist beduchtheid van alle betrokkenen voor de eigen meningen en voorkeuren. Wie jonge burgers wil leren over burgerschap, heeft een zekere moed tot zelfspot nodig, om de eigen positie te relativeren als dat in het belang is van de vorming en individuele ontwikkeling van jongere burgers.Bron: https://gompel-svacina.eu/product/de-moed-tot-zelfspot-burgerschap-in-het-onderwijs/
Onderwijs en maatschappij --- Burgerschap; onderwijs --- Onderwijs --- Burgerschap --- Burgerschapseducatie --- Onderwijsstrategieën --- Sociology of education --- Teaching --- maatschappelijke vorming --- onderwijsfilosofie --- burgerschap --- curriculumontwikkeling --- Netherlands --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Burgerzin ; onderwijs --- 456.6
Choose an application
In dit boek vinden pedagogisch medewerkers en hun leidinggevenden inspiratie om in kindercentra aan de slag te gaan met democratisch burgerschap. Laat je niet afschrikken door deze grote term. Die kun je makkelijk vertalen in kleine activiteiten. En ja, democratisch burgerschap is echt wel iets voor jonge kinderen, al was het alleen maar omdat het bij het pedagogisch werk hoort om kinderen te ondersteunen in hun ontwikkeling tot mensen die mee kunnen doen in de samenleving. Wil je aan de slag met democratisch burgerschap? Met de methode van actieonderzoek breng je kleine veranderingen aan in je groep. De methode begint bij jou en je deelt de opbrengsten met je collega’s. Samen creëer je kennis door een actieonderzoeksvraag te formuleren, die vraag uit te proberen in de praktijk en erover te documenteren en te reflecteren. Stap voor stap kun je beginnen met een van de volgende vijf thema’s: * Samen leren over democratie, * Samen diversiteit ontdekken, * Samen verantwoordelijk zijn, * Samen conflicten oplossen, * Samen besluiten nemen. Kinderen leren democratische vaardigheden van volwassenen. Van jou dus. Met dit praktijkboek krijg je zicht op wat je al doet aan democratisch burgerschap en wat je nog kunt ontwikkelen en bijleren. De praktijkvoorbeelden laten bijvoorbeeld zien hoe je dreumesen keuzemogelijkheden kunt bieden, hoe je peuters laat meedenken over spelmateriaal en hoe je bso-kinderen de ruimte biedt om hun bieb een nieuwe look te geven. Denk groot, doe klein!
Kinderopvang ; Nederland --- Sociale opvoeding --- kinderdagverblijven --- Sociale opvoeding ; kinderopvang ; didactiek --- democratisch burgerschap --- actieonderzoeken --- sociale opvoeding --- Educational sciences --- kinderopvang --- burgerschap --- pedagogiek
Choose an application
Studenten die binnenkort als leerkracht aan de slag gaan, zijn in hun toekomstige rol medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de identiteit en de burgerschapsvorming van hun leerlingen. Zij vervullen hierin een voorbeeldfunctie. Om deze houding te kunnen aannemen en hierin onderwijs te geven, is het belangrijk dat de student zelf weet wie ze zijn, waar ze voor staan en hoe hij/zij functioneert in onze samenleving.Met Inleiding identiteit en burgerschap start uw student de ontwikkeling van zijn/haar eigen identiteit, leren ze hun eigen burgerschap vorm te geven en doen ze verrassende ontdekkingen over hoe hun eigen identiteit gekleurd is door hun geschiedenis. Daarnaast biedt de methode voorbeelden van hoe identiteit en burgerschap binnen een school vorm kunnen krijgen.De verwerkingsopdrachten zijn online beschikbaar op de bijbehorende online leeromgeving die naadloos aansluit op het boek. De gemaakte opdrachten kunnen bovendien direct online bij de eigen docent worden ingeleverd.De leeromgeving biedt materiaal voor toepassing in het onderwijs, alsmede bijpassende toetsvragen volgens BKE-normering.
Samenleving --- Burgerschapseducatie --- Identiteitsontwikkeling --- Onderwijs --- #SBIB:321H30 --- #SBIB:32H3 --- burgerschap --- Hedendaagse politieke en sociale theorieën (vanaf de 19de eeuw): algemeen (incl. utilitarisme, burgerschap) --- Politieke wetenschappen: inleidende werken, handboeken, methoden --- 301.18 --- Identiteit ; jongeren --- Burgerzin ; onderwijs --- Burgerschap. --- Cultuurfilosofie. --- Identiteit. --- burgerschap. --- cultuurfilosofie. --- cultuurgeschiedenis. --- identiteit. --- westerse cultuur. --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics of social education --- SO (secundair onderwijs)
Choose an application
Political sociology --- sociale media --- politiek --- burgerschap --- Activisme --- Protest --- Maatschappijkritiek --- Community organization
Choose an application
Internationale migratie kleurt hedendaagse samenlevingen. Tegelijk is de leefsituatie van veel mensen op de vlucht uiterst precair en is het maatschappelijk debat over vluchtelingen de voorbije jaren scherper geworden. Vanuit deze vaststellingen, vinden we het ook als onderzoekers noodzakelijk hier aandacht aan te besteden.Terpoceen, een onbestaand woord voor 'het nieuwe tijdperk', is het resultaat van 60 gesprekken met jonge nieuwkomers (asielzoekers en vluchtelingen) in België. Via deze gesprekken proberen we een breed overzicht te geven van de noden, behoeften maar ook van de krachten en dromen van deze jongeren. De jonge nieuwkomers in dit onderzoek reflecteren op heel diverse manieren over hun leven in België, hun positie en rol in deze nieuwe maatschappij. Door te kiezen voor een grote thematische verscheidenheid, willen we de veelzijdigheid en diversiteit die jonge nieuwkomers in zich dragen, weerspiegelen. Stuk voor stuk hebben ze een uniek verhaal te vertellen, over hun verleden, heden en toekomst.Het is dan ook niet de bedoeling om de besproken resultaten toe te passen op de gehele populatie nieuwkomers. Het is wel een vaste ambitie om hun leefsituatie te begrijpen en tastbaar te maken. Terpoceen hoopt in de eerste plaats een klankbord te zijn van de moedige getuigenissen van jonge nieuwkomers over vallen en opstaan, maar vooral over wat het betekent om gewoon 'jong' te zijn.Bron: https://www.aspeditions.be/nl-be/book/terpoceen/16337.htm
migratie --- 325 --- Migration. Refugees --- nieuwkomers --- Age group sociology --- migratie (mensen) --- allochtone jongeren --- jeugd --- burgerschap --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Migratie. Vluchtelingen --- asielzoekers --- vluchtelingen --- Sociology of minorities --- Belgium --- Jeunes en milieu urbain. --- Urban youth. --- Migranten ; integratie ; België --- Migrantenjongeren --- Minderjarige vluchtelingen ; België --- Burgerschap ; België --- Stadssamenleving ; België --- Multiculturele samenleving --- Vluchtelingen --- Nieuwkomers --- België --- Steden --- Asielzoekers --- Jeugd --- Sociale netwerken --- Burgerschap --- Migratie --- Integratie --- Vluchtelingenbeleid --- Vluchteling --- Nieuwkomer --- Stad --- Asielzoeker --- Sociaal netwerk --- Jongere --- Verzoeker om internationale bescherming --- Migranten ; integratie ; België --- Minderjarige vluchtelingen ; België --- Burgerschap ; België --- Stadssamenleving ; België
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|